יום ראשון, 4 ביוני 2017

וונדר-וומן

כמה זמן חיכיתי לגיבורת-על שמבויימת על ידי אישה! כמה זמן? נצח. ברצינות, מעולם לא היה סרט כזה, עד וונדר-וומן, שיצא ב-2017, ובוים על ידי פטי ג'נקינס (שעשתה גם את מונסטר הנהדר). אז מזל שאנחנו ב-2017, והחליטו שמותר לנשים לביים סרט קומיקס עם גיבורת על. ואיך הסרט? אחלה סרט. באמת.
על הסרט כבר כתבו המון, ואני חושבת שחוץ מזה שמדובר בסרט לא רע בכלל, מדובר בפרויקט (יחסית) פמיניסטי ולכן כדאי לכן לראות אותו ואתן יכולות לוותר על קריאת הביקורת הזו ולרוץ לקולנוע, כי זה הסרט הכי ארוך שראיתי מזה זמן אז עדיף להתחיל עכשיו.
ובכל זאת אני רוצה להגיד כמה דברים על גיבורת העל החדשה האהובה עליי, גל גדות, הלו היא אשת החיל. אשאיר לאלפי המבקרים והמבקרות לנתח את הסרט מבחינה קולנועית – לא שאין לי מה לומר על זה – אבל יותר מעניין אותי לעסוק בהיבטים אחרים, ואלו היבטים הנוגעים לנשים וביטחון. בסרט, דיאנה (וונדר-וומן, גל גדות), עוזרת לבני האדם המסכנים להתמודד עם מלחמת העולם הראשונה, בגלל שהיא חושבת שמי שאחראי למלחמה הוא ארס, אל המלחמה. מהרגע הראשון של הסרט ועד האחרון, נוטפת ממנו ההבנה עד כמה שונה התפיסה המוסרית של נשים וגברים אחת מהשנייה, ועד כמה שלום הוא קונספט שנשים מובילות, בעוד המלחמה היא משהו של גברים. 


דיאנה חיה את כל חיה באי שיש בו רק נשים, אמזונות, וגברים לא מורשים להגיע אליו. מהרגע שמגיע אליו הגבר הראשון, סטיב (כריס פיין), לוקח בדיוק חמש דקות עד שפורצת מלחמה על החוף, ויש מלא הרוגות והרוגים. פיזית, הכניסה של גבר אחד לחיי הנשים, הורגת אותן. שעות רבות לאחר מכן דיאנה נוסעת עם סטיב למלחמה, כדי להרוג את אל המלחמה. סטיב כמובן לא מאמין לה, אבל היא ניכנה בכושר שכנוע לא רע, ולא הוא האיש לעצור בעדה. היא מגיעה איתו ללונדון כדי למסור מחברת (אפשר לומר שהעלילה לא הכי קוהרנטית בסרט הזה אבל למי אכפת), ונכנסת, בהפתעה, למועצת הביטחון בדיוק כשמגיע ראש המודיעין להכריז על שביתת נשק לא הכי רצויה עם הגרמנים. מועצת הגברים המכובדים לא מצליחים לדבר ברגע שדיאנה נכנסת, וכל מה שיש להם להגיד זה – יש פה אישה. אישה במועצת הביטחון! שערוריה! הסצנה הזו מראה היא שהגברים פשוט מאבדים את זה כשאישה נכנסת לחדר. הם מגמגמים, מתרגשים, לא מבינים מה קורה, ובאופן כללי, הבעיה אינה באישה – הבעיה היא בהם. הם פשוט לא מסוגלים להתרכז.
ובכן, אפשר לגחך בנושא, ואפשר להבין שגם היום, ב-2017, יש רק אישה אחת במועצת הביטחון בישראל, וזה בכלל לא מובן מאליו לאנשים מסוימים שנשים יכולות להיות נוכחות בחדר כשגברים אחרים מדברים על "ביטחון". בוודאי כשהאישה היחידה הזו מדברת על שלום, והם מדברים על מלחמה. מה היא מבינה, דיאנה, היא אישה. הסצנה הזו הזכירה לי יותר מהכל את החלטה 1325 של מועצת הביטחון של האו"ם, החלטה שניתנה בשנת 2000 ודורשת לשתף נשים במועצות ביטחון, וועדות, הסכמי שלום וכו'. החלטה שמדינת ישראל אמנם אימצה, אבל לא עשתה איתה מאז שום דבר. היום, "נשים עושות שלום" עוסקות הרבה בחשיבות שיש לנשים במועצות שכאלו, אבל נכון לעכשיו אין באמת שינוי בייצוג, והביטחון בישראל (ולא רק בה) עדיין נתפס כעניין גברי בלבד.
 מנקודה זו ועד סוף הסרט (שזה הרבה אחר כך, כאמור, הסרט ארוך מאד), דיאנה לא מפסיקה לדבר על שלום, על אהבה, ועל כמה מלחמה זה רע, בעוד כל הגברים לידה נלחמים עוד ועוד, במלחמות אגו, או במלחמות אמיתיות, שדיאנה פשוט לא מבינה. חוסר ההבנה שלה מקסים, ומראה לנו עד כמה גברים הם המקור לכל המלחמות האלה, שמקורן לא רק ברוע האנושי, אלא בגברים – יש אישה אחת בין כל הלוחמים, וגם היא קורבן. אבל למרות שגברים הם המקור לרוע בעולם, הם עדיין חושבים שדיאנה לא מבינה כלום, למרות שהיא זו שמצילה אותם פעם אחר פעם. במפגש האחרון שלה עם אל האמת, אפילו הוא אומר לה – "את לא מבינה כלום". חבל, כי רגע לאחר מכן היא מראה לו עד כמה היא מבינה יותר ממנו, במונולוג מהמם שבו היא מסבירה על החשיבות של אהבה וקבלה. לאורך הסרט, מהרגע הראשון שפגשה את סטיב – הגיבור ה"טוב" שלצידה, היא מונעת מדאגה, אהבה והכלה, וככה אנחנו יכולות לראות שתי דוגמאות לתפיסות של מוסר: דיאנה, ומולה סטיב. שניהם מצילים את העולם בדרכם, ושניהם מציגים תפיסות שונות – הגבר, תפיסה של רציונליות וצדק, והאישה, תפיסה של אהבה ודאגה, שגם היא מאד מאד רציונלית. הדבר הכי יפה ב-וונדר וומן זו ההבנה שגם התפיסה של דיאנה היא הגיונית, ולמעשה היא הכי הגיונית מכל התפיסות, כי היא זו שרוצה שיתוף, שלום, אחווה, דאגה ואהבה.
אז נכון, כדי להשיג את השלום הזה צריך הרבה מלחמה, מסתבר, אבל אני לא זוכרת אף גיבור-על מדבר בצורה כזו על אהבה, או על שלום. ואני לא זוכרת גיבור-על שלא הורג כמעט אנשים (דיאנה הורגת מישהו אחד, וגם זה כי היא חשבה שהוא אל, והמוות שלו יציל את כל העולם). דיאנה היא גיבורת-על שאולי לא נוצרה מפמיניזם טהור, אבל היא גיבורה פמיניסטית למדי, בתוך סרט שיש לו תפיסה פמיניסטית שאולי אינה מושלמת – בכל זאת גל גדות אחת הנשים הכי יפות בעולם והיא מסתובבת בחצי עירום – אבל היא קיימת, ולפחות מבחינה של תפיסות פמיניסטיות, יש הרבה מה ללמוד ממנה.
ואני רוצה לסיים בציטוט אחד מהסרט, שבעיניי הוא תמצית מה שקורה בו, ומכיל גם את העובדה שאישה ביימה אותו על אפם וחמתם של הרבה מאד אנשים (חלקם מבקרי קולנוע "מכובדים"):
סטיב: "אני לא יכול להרשות לך לעשות את זה". (כאילו שהגבר אחראי על כל מעשי האישה בעולם)
דיאנה: "אתה לא מחליט על המעשים שלי". (והופ! מצילה את העולם)
אז תודה לך, וונדר-וומן, על זה שכל כך הרבה פעמים בסרט את אומרת את הדבר הנכון. תהנו!
ליאור אלפנט
ולסיכום :
שלושה וחצי כוכבים
עובר בכדל בשמחה


6 תגובות:

  1. שלום, אני תרזה וויליאמס אחרי שנים של יחסים עם אנדרסון, הוא נפרד ממני, עשיתי הכל כדי להחזיר אותו אבל הכל היה לשווא, רציתי אותו בחזרה כל כך הרבה בגלל האהבה שיש לי בשבילו, התחננתי בו בכל דבר, עשיתי הבטחות אבל הוא סירב. הסברתי את הבעיה שלי לחבר שלי והיא הציעה שאני מעדיף ליצור קשר עם גלגלית כישוף שיכול לעזור לי כישוף להחזיר אותו אבל אני מהסוג שמעולם לא האמין כישוף, לא היתה לי ברירה אלא לנסות את זה, אני שלח לי את הקסם, והוא אמר לי שאין בעיה שהכל יהיה בסדר לפני שלושה ימים, שהאקס שלי יחזור אלי לפני שלושה ימים, הוא יטיל את הקסם ומפתיע ביום השני, זה היה בסביבות ארבע אחר הצהריים. האקסית שלי התקשרה אלי, הייתי כל כך מופתעת, עניתי לטלפון וכל מה שהוא אמר היה שהוא כל כך מצטער על כל מה שקרה שהוא רצה שאחזור אליו, שהוא אוהב אותי כל כך. הייתי כל כך מאושר והלכתי אליו ככה התחלנו לחיות ביחד בשמחה שוב. מאז, הבטחתי כי כל מי שאני יודע שיש להם בעיה במערכת היחסים, אני אהיה מועיל לאדם כזה על ידי הפניית אותו או גלגלית האיית האמיתית החזקה היחידה שעזרה לי בבעיה שלי. דוא"ל: drogunduspellcaster@gmail.com אתה יכול לשלוח לו אם אתה צריך את העזרה שלו במערכת היחסים שלך או כל מקרה אחר.

    1) אהבה לחשים
    2) אבודים התקפי אהבה
    3) גירושין לחשים
    4) התקפי נישואין
    5) כישוף מחייב.
    6) התקפי פיצול
    7) לגרש מאהב בעבר
    8.) אתה רוצה להיות מקודם במשרד שלך / לוטו הקסם
    9) רוצה לספק את המאהב שלך
    צור קשר עם האיש הזה נהדר אם אתה נתקל בבעיה כלשהי עבור פתרון בר קיימא
    דרך drogunduspellcaster@gmail.com

    השבמחק
  2. מי שקורא עדות זו היום צריך לחגוג איתי ובני משפחתי כי הכל התחיל כבדיחה לאנשים מסוימים ואחרים אמרו שזה בלתי אפשרי. שמי אפרים אביג'ה ואני מירושלים, אבל אני עוברת לגליל עם אשתי. אני נשואה באושר עם שני ילדים ואישה יפה. משהו נורא קרה למשפחתי, איבדתי את מקום עבודתי ואשתי עזבה את ביתי כי לא יכולתי לטפל טוב בעצמי ובמשפחה. אותה וילדיי באותה תקופה מסוימת. הצלחתי תשע שנים, אף אישה לא תתמוך בי כדי לטפל בילדים. אני מנסה לשלוח הודעת מבחן לאשתי אבל היא מונעת ממני לדבר איתה. אני מנסה לדבר עם חברתה ומשפחתה אבל אני עדיין יודע שמישהו יכול לעזור לי ושלחתי את הבקשה אחר כך לכל כך הרבה חברות, אבל עדיין אל תתקשר אליי, עד שיגיע יום נאמן שלעולם לא אשכח בחיי. . כשפגשתי חבר ותיק שלי אליו הסברתי את כל הקשיים שלי והוא סיפר לי על אדם נהדר שעזר לו להשיג עבודה טובה בחברת קוקה קולה והוא אמר לי שזה קסם גלגולי, אבל אני אדם שמעולם לא מאמין בכישוף אבל החלטתי לנסות ויצרתי איתו קשר דרך doctorosagiede75@gmail.com. הוא הורה לי והראה לי מה לעשות בשלושת הימים האלה של השקת הכישוף. עקבתי אחר כל ההוראות ועשיתי מה שהוא ביקש ממני לעשות טוב. Drosagiede דאג שהכל יתנהל כשורה ואשתי תראה אותי שוב אחרי העבודה הנפלאה Drosagiede. אשתי מתקשרת אלי עם מספר לא ידוע והתנצלה והיא אמרה לי שהיא ממש מתגעגעת אלי והילדים שלנו ואשתי חוזרים הביתה. ואחרי יומיים התקשרה חברה ששלחתי את מכתב התודה שלי, עכשיו אני מנהל החברה למופת כאן בארצות הברית. אני ממליץ שאם יש לך בעיות כמו להחזיר את האקס שלך או לרפא אותך ממחלות כמו HIV וסרטן, שלח הודעה למייל זה: doctorosagiede75@gmail.com או whatsapp +2349014523836 ותקבל את התוצאה הטובה ביותר. קח דברים כמובנים מאליהם וזה ייקח ממך. אני מאחל לך את הטוב ביותר.

    השבמחק
  3. ברכות העונה לכל החברים שלי, אני רוצה לחלוק את העדות הנפלאה שלי על איך שהחזרתי את בעל חיי בחיים, אני רוצה להגיד לאנשים בעולם שיש גלשן כישוף אמיתי ברשת והוא חזק ואמיתי, שמו הוא באבא אוסגיד, הוא עזר לי לאחרונה לאחד את מערכת היחסים שלי עם הבעל שלי שזרק אותי, כשיצרתי קשר עם באבא אוסגיד הוא הוציא לי כישוף אהבה, ובעל שלי שאמר שהוא לא קשור אלי שוב קרא לי ו התחיל להתחנן אליי. לכל מי שקורא מאמר זה וזקוק לכל עזרה ויסמן יכול להציע גם כל סוג של עזרה כמו איחוד מחדש של זוגיות וזוגיות, ריפוי של כל סוגי המחלות, תיקי בית משפט, איות הריון, אנחנו עכשיו מאוד שמחים עם העצמי שלנו. ויסמן גורם לו להבין כמה אנחנו אוהבים וצריכים אחד את השני. האיש הזה אמור להיות טוב ויפה. הוא יכול גם לעזור לך לתקן את מערכת היחסים השבורה שלך. היה לי בעלי בחזרה! זה היה כמו נס! אין ייעוץ לנישואין ואנחנו מצליחים מאוד בחיי האהבה שלנו. צור קשר עם האיש הגדול הזה אם אתה נתקל בבעיה כלשהי עם פיתרון מתמשך באמצעות דוא"ל: doctorosagiede75@gmail.com או WhatsApp בטלפון +2349014523836 ו- viber בטלפון +2349014523836

    השבמחק
  4. שמי מלניה מקרון אני בן 35 זה. בן התחתנתי בגיל 31 יש לי רק ילד אחד וחייתי באושר. אחרי שנה אחת מהנישואים שלי התנהגות בעלי הפכה כל כך מוזרה ואני לא ממש מבין מה קורה, הוא ארז מהבית לאישה אחרת, אני כל כך אוהב אותו שאני אף פעם לא חולם לאבד אותו, אני מנסה הכי טוב לוודא שבעלי יחזור אלי אבל ללא הועיל, אני בוכה ובוכה מחפש עזרה, דנתי עם המשפחה שלו אבל לא קיבלתי תשובה. אז חברתי הטובה סינתיה והיא מבטיחה לעזור לי . היא סיפרה לי על אדם שנקרא דרוזאגיידה, היא אמרה לי שהוא אדם גדול מאוד וגבר אמיתי שאפשר לסמוך עליו ואין שום דבר שקשור לבעיות אהבה שהוא לא יכול לפתור והיא אמרה לי איך הוא עזר למספר אינספור אנשים להחזיר את מערכת היחסים שלהם. הייתי ממש משוכנע, יצרתי קשר במהירות עם כתובת הדוא"ל שלו doctorosagiede@gmail.com או עם הוואטסאפ שלו +33753154980. אני מסביר לו את כל הבעיות שלי, הוא אמר לי שאני לא צריך לדאוג שכל הבעיות שלי ייפתרו מיד. הוא אמר לי מה לעשות כדי להחזיר את בעלי ואני עשיתי, הוא אמר אחרי שלושה ימים בעלי יחזור אלי ויתחיל להתחנן, וזה באמת קרה כמו שהוא אמר, הייתי מאוד מופתע, זה כל כך מדהים. לאלוקים התהילה היחסים שלנו עכשיו מאוד הדוקים ושנינו חיים שוב בשמחה. אם נתקלת בבעיה דומה, פנה אליו כעת וקבל את הבעיה שלך לפתור אחת ולתמיד. אני עדות חיה ל

    השבמחק
  5. אני מצטער לשים את זה באינטרנט אבל אין לי ברירה. האם מעולם לא האמנתי בלחשי אהבה או כישופים, עד שפגשתי את הקוסם ההוא כשביקרתי את חברתי ב- isreal לפסגת עסקים השנה. אני פוגש אדם בשם דוקטור ALABA היה ממש חזק, והוא יכול היה לעזור בכישופים שיחזירו את האבודים, את המאהבים ואת כספי הקסם, הקסם או הקסם לצורך עבודה טובה או אושר. אני שמח עכשיו. אני מעיד כי האיש שרציתי להתחתן עזב אותי 5 שבועות לפני החתונה וחיי התהפכו כי מערכת היחסים שלנו נמשכה 3 שנים. באמת אהבתי אותו, אבל אמו הייתה נגדנו ולא הייתה לה עבודה בתשלום טוב. כשפגשתי את הקוסם הזה, סיפרתי לו מה קרה והסברתי לו את המצב. בהתחלה הייתי מהססת וחשדנית, אבל פשוט ניסיתי. ובתוך יומיים, כשחזרתי לגרמניה, חבר (כיום בעל) התקשר אליי ובא אלי והתנצלתי שהכול סודר עם אמו ומשפחתו וקיבל ראיון עבודה חדש להתחתן. לא האמנתי כי ד"ר אלבא פשוט שאלה את שמי ושם חברתי וכל מה שרציתי. ובכן, עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו השתפרו הרבה יותר. הדואר האלקטרוני שלו הוא: עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו הפכו הרבה יותר טובים. הדואר האלקטרוני שלו הוא: עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו הפכו הרבה יותר טובים. הדואר האלקטרוני שלו הוא: dralaba3000@gmail.com אתה יכול גם לעשות לו WhatsApp בכתובת +2349039885856.

    השבמחק
  6. איך החזרתי את בעלי הגרוש בעזרת כישוף האהבה של ד"ר ALABA... שמי איזבלה איתן. כשקראתי את העדות באינטרנט על איך ד"ר אלאבה, זורק הכישוף הבהיר והחזק ביותר עוזר להחזיר בעל מתגרש, מאהב. תהיתי איך זה יכול להיות נכון, כי רבים איכזבו אותי בעבר ללא כל תוצאה. פשוט שחררתי את הפוסט והסתובבתי בפורום. בהודעתי שוב תחת, מישהו פרסם ואמר זורק כישוף מאומת. אחרי שהיא קראה את הדואר, זה היה אותו אדם ד"ר. אלאבה שהיא דיברה עליה. אז אין לי ברירה אלא לבדוק באמת איך הוא עובד. הייתי הרוסה לגמרי כשבעלי האהוב עזב אותי. זה היה כאילו כל העולם שלי נעלם ביגון ובכאב. אני יודע שזה נשמע מוזר, אבל מבין כל מטילי הקסמים שיצרתי קשר, הוא היחיד שהשאיר בי את הרושם שאני כל כך נכון ואמין. יותר מדבריו, הוא החזיר את בעלי והגשים את כל משאלותיי. הוא נאמן עכשיו, הוא שם לב אליי, הוא מציע לי פרחים בכל יום ראשון, ולעתים קרובות אנחנו יוצאים לקולנוע ולמסעדה. בעלי בא אליי והתנצל על העוול שעשה והבטיח שלעולם לא יעשה זאת שוב. מאז הכל חזר לקדמותו. אני ומשפחתי שוב חיים יחד באושר. אני אהיה אסיר תודה לנצח שהפכתי את חיי מהגיהנום לגן עדן! אני מאמין שמי שצריך עזרה צריך לבוא אליו לעזרה. שאלוהים ימשיך להשתמש בך כדי להציל את הפרידה. כל מי שיש לו בעיות זוגיות, בעיות גירושין, מאהב אבוד או בעיות זוגיות כלשהן, ניתן לפנות אליו (dralaba3000@gmail.com). או WhatsApp/Viber him דרך +1(425) 477-2744

    השבמחק