יום שישי, 14 באפריל 2017

בין העולמות

סרט ראשון של במאית הוא תמיד חוויה מרגשת בשבילי, במיוחד אם מדובר במישהי שמעולם לא פגשתי (בחו"ל זה קורה כל הזמן, בישראל אני חייבת להודות שלצערי זה קורה פחות ופחות, כי מדובר בתעשייה קטנה אחרי הכל), ואני מדמיינת את החיים שלה שזורים בסרט. ככה, ידעתי שמיה חאטב חוזרת בשאלה, אבל לא ידעתי שום דבר חוץ מזה. כשהגעתי לראות את "בין העולמות", לא היה לי מושג לאן אני נכנסת.

אולי (יואל), הבן של זוג הורים ממשפחה דתית-לאומית (מאיה גסנר המצויינת ויורם טולדנו שגם אותו אני אוהבת), נפצע בפיגוע ושוכב חסר הכרה בבית חולים. אל מיטתו מגיעה המשפחה שכבר לא בקשר איתו זמן מה בעקבות חזרתו בשאלה, אבל גם אורחת נוספת, שמזדהה כ-שרה (מריה זריק בהופעה מעולה). שרה ואמא של אולי מפתחות מערכת יחסים זהירה בינהן, אבל משהו מוזר, וככל שהסודות נחשפים מעל גופו חסר ההכרה של אולי, המתיחות גוברת. 

הרבה זמן לוקח ל"בין העולמות" להתחיל להתניע. אבל ברגע שהוא מתחיל – הדרמה הזו, שעוסקת בזהות אישית, זהות לאומית, דת ויחסים, לא מרפה, ואפילו גובלת במתח. כך, באמצע הסרט, אני פתאום מבינה שזה לא שלקח לסרט הרבה זמן להתחיל, אלא שלירושלים יש תפקיד מהותי בו, ולכן ביליתי את עשר הדקות הראשונות (בערך) של הסרט בלראות אותה, לראות את שתי הנשים – הגיבורות הראשיות – ברכבת הקלה, ברחוב יפו, במסדרונות בית החולים. הפרטים מתחברים והפאזל מקבל צורה. עיר אחת, שני עמים, ובסרט הזה – בעיקר שתי נשים.
כי מה שהכי אהבתי ב"בין העולמות", מעבר לסיפור של הדת מול החילוניות, היא העיר השוקקת מול בית החולים, הגשם מול השמש, זו מערכת היחסים בין שתי הדמויות הראשיות – מאיה גסנר ומריה זריק. בעוד הצד הדתי, בעיניי, אינו מפותח מספיק וגובל בקלישאתיות, מערכת היחסים של הנשים היא אחת היפות, הרגישות, החכמות, והמאתגרות שראיתי. בעיניי, "בין העולמות" אינו סרט על העולם הדתי היהודי מול העולם החילוני, או על עולם גברי מול עולם נשי, או אפילו על עולם החיים מול עולם המוות – אלא על בין בנות אדם, בין שתי נשים – המרחב השלישי הנוצר בתוך מערכות יחסים בין אנשים. אותו מרחב שנוצר בין שני סובייקטים, מעוצב על ידן ותלוי בהן. המרחב שמיה חטאב מצליחה ליצור בין בינה (גסנר), לבין אמאל (זריק), בתורו, מעצב את הסרט. זוהי מערכת יחסים אמיצה וכואבת, שמראה בתוכה גם אהבה גדולה, רצון להיכרות, לכפרה, אבל גם פחד וגזענות בלתי נסבלת כמעט, שמפריעה לתיקון המתהווה.

עם זאת, בעוד מערכת היחסים בין בינה לאמאל היא מופלאה בעיניי, שתי הדמויות לחוד לא מצליחות לעורר את הרגש שמצליח לעורר המפגש ביניהן. על אמאל אינני יודעת שום דבר, ואילו בינה לעיתים נוגעת יותר מדי בקלישאה. חבל שהמרחב השלישי שנוצר ביניהן כשהן ביחד, לא הצליח להשפיע על כל אחת כשהן לחוד (ספויילר: למרות שבסוף נדמה שכן, אבל אי אפשר באמת לדעת כיוון שהסרט נגמר די בהפתעה). למרות שהדמויות לא "אפויות" עד הסוף בעיניי, השחקניות המדהימות גסנר וזריק מצליחות להוסיף להן המון ולהחיות אותן בצורה שלפעמים מצליחה להתגבר על שורות הדיאלוג שקיבלו. המשחק המצויין של כל הצוות מצליח למתן גם את הקלישאות הגדולות ביותר, ולעקוף את הרגעים החלשים של התסריט.
"בין העולמות" הוא סרט ראשון מוצלח ביותר, שגורם לי לרצות לראות כבר את הסרט הבא של חטאב, ובוודאי את הסרטים הבאים של גסנר וזוריק, ששמחתי מאד לראות את שתיהן ולגלות שחקניות יחסית חדשות על מסך הקולנוע הישראלי. נכון, את גסנר ראיתי כבר במספר סרטים קצרים, כמו למשל "עיקרון החסד" המעולה, ואת זריק ראיתי ב"וילה תומא", אבל זה לחלוטין לא מספיק. עוד. תודה.
ליאור אלפנט
ולסיכום :
ארבעה כוכבים
עובר בכדל


2 תגובות:

  1. אני נשוי שבע שנים בלי ילד, אז בעלי מתחיל להתנהג בצורה מוזרה, חוזר הביתה לאחרונה וכבר לא מבלה איתי, והוא התגרש ממני. אז נעשיתי מאוד עצובה ואבדה בחיים כי הרופא אמר לי שאין דרך להיכנס להריון, זה באמת יאמל את חיי. עד שנתקלתי בחבר שסיפר לי על DR ALABA מהאינטרנט, איך הוא עזר לנשים רבות עם בעיות דומות שעובר עלי, אז יצרתי איתו קשר בכתובת: dralaba3000@gmail.com והסברתי לו. הוא אמר לי את כל מה שאני צריך לתת לפני שהוא יכול לוותר על הכישוף להחזיר את בעלי, מה שעשיתי, והוא שלח תפילה עוצמתית שהייתי צריכה לומר באמצע הלילה בזמן שהוא מטיל את כישוף האהבה. זה היה נס 48 שעות אחר כך בעלי היחיד חזר אלי והתנצל על כל מה שעשה ואמר לי שהוא מוכן לגמרי לתמוך בי בכל דבר שארצה. התקשרתי במהירות ל- ALABA וסיפרתי לו מה קורה באותו הרגע, והוא גם הכין ושלח לי תרופה שאומרת שהיא תרפא כל מחלה או זיהום לא רצויות שמונעות ממני להרות ואז הורה לי על כך. איך להשתמש בזה לפני שפוגשים את בעלי. זה אחרי השימוש בעשב ובשורש הילידים הזה, כעבור כמה שבועות התחלתי להרגיש סימני הריון בכל מקום, אני ממש בהריון, רק ילדתי ​​ילד ב -1 לחודש זה. אני מבטיח להודיע ​​לכל העולם על ד"ר אלבא כדי לשמר את מערכת היחסים שלי כמו גם לתת לי ילדים. אני יכול לקרוא בגאווה שלי היום. לכל אישה שמוצאת זאת בלתי אפשרית, הנה ההזדמנות שלך לחייך ולהביא אושר למשפחתך, אנא צרו קשר עם ד"ר אלבא דוא"ל: dralaba3000@gmail.com או צרו קשר עם מספר הוואטסאפ שלו: +2349071995123, הוא אלוהים שנשלח להחזיר מאהבים אבודים ולהביא לך אושר.

    השבמחק
  2. אני מצטער לשים את זה באינטרנט אבל אין לי ברירה. האם מעולם לא האמנתי בלחשי אהבה או כישופים, עד שפגשתי את הקוסם ההוא כשביקרתי את חברתי ב- isreal לפסגת עסקים השנה. אני פוגש אדם בשם דוקטור ALABA היה ממש חזק, והוא יכול היה לעזור בכישופים שיחזירו את האבודים, את המאהבים ואת כספי הקסם, הקסם או הקסם לצורך עבודה טובה או אושר. אני שמח עכשיו. אני מעיד כי האיש שרציתי להתחתן עזב אותי 5 שבועות לפני החתונה וחיי התהפכו כי מערכת היחסים שלנו נמשכה 3 שנים. באמת אהבתי אותו, אבל אמו הייתה נגדנו ולא הייתה לה עבודה בתשלום טוב. כשפגשתי את הקוסם הזה, סיפרתי לו מה קרה והסברתי לו את המצב. בהתחלה הייתי מהססת וחשדנית, אבל פשוט ניסיתי. ובתוך יומיים, כשחזרתי לגרמניה, חבר (כיום בעל) התקשר אליי ובא אלי והתנצלתי שהכול סודר עם אמו ומשפחתו וקיבל ראיון עבודה חדש להתחתן. לא האמנתי כי ד"ר אלבא פשוט שאלה את שמי ושם חברתי וכל מה שרציתי. ובכן, עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו השתפרו הרבה יותר. הדואר האלקטרוני שלו הוא: עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו הפכו הרבה יותר טובים. הדואר האלקטרוני שלו הוא: עכשיו אנחנו נשואים באושר ומצפים לתינוק הקטן שלנו וגם לבעלי יש עבודה חדשה וחיינו הפכו הרבה יותר טובים. הדואר האלקטרוני שלו הוא: dralaba3000@gmail.com אתה יכול גם לעשות לו WhatsApp בכתובת +2349039885856.

    השבמחק